Oamaru en Kaka Point - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van ClaudiaJeroenNewZealand - WaarBenJij.nu Oamaru en Kaka Point - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van ClaudiaJeroenNewZealand - WaarBenJij.nu

Oamaru en Kaka Point

Door: Jeroen en Claudia

04 Augustus 2016 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Maandag zijn we vanuit Lake Tekapo richting Oamaru gereden. Onderweg een paar oude Maori tekeningen bekeken maar daar was weinig van te zien.
Oamaru ligt weer aan de kust en kent een oud haventje met eromheen een victoriaans wijkje. Nadat we aan de haven in een leuk roestig tentje hadden gegeten zijn we op zoek gegaan naar de zeer zeldzame, hier nog in het wild levende Yellow Eyed Pinguïns. Op het strand hebben we een paar pelsrobben van dichtbij gezien, kennelijk zijn ze gewend aan de mensen want ze lummelden lekker door.

Rond schemer zijn we naar de plek teruggegaan om de pinguïns aan land te zien komen. Die hebben we dus niet gezien omdat een paar sukkels op het strand liep waar je na drie uur 's middags niet meer mag komen omdat de Pinguins erg schuw zijn.
Afgezien dat we die lui op zijn Hollands even hebben verteld wat we ervan vonden, zijn we natuurlijk wel teleurgesteld. Terug naar onze overnachtingsplek nog even opgehouden door een losgebroken kudden koeien maar de huurauto is nog intact.

Dindsdag weggereden naar de Moeraki waar de beroemde en mysterieuze Moeraki Boulders op het strand liggen. Vreemde grote ballen van steen, kwarts en klei. Geen idee hoe deze zijn ontstaan en hoe ze op het strand kwamen. Bijzonder om te zien.
Kustlijn is trouwens fantastisch. Door naar Dunedin, een studentenstad richting het zuiden. We wilden na Dunedin naar de Ortago Peninsula, (Ortago is de landstreek waarin de landtong ligt) waar helemaal aan het eind van de landtong een kolonie Albatrossen broedt. Het is een prachtige rit langs de landtong en we hebben gelukkig nog prachtig weer. Helaas geen albatrossen gezien, kuikentjes kon je bezichtigen maar de oudjes waren op zee of er was te weinig wind om te vliegen. Jammer.

Tijd om naar onze volgende overnachtingsplek te rijden, Kaka Point, een stuk zuidelijker aan de kust. Vreemde moeke bij de receptie van Cabinverhuur, bleef maar zeggen tegen mij: take your time, take your time, bij het pinnen. Misschien een tijdje geen toeristen gezien??? Ze gaf wel aan dat er een plek was waar de Yellow Eyed te zien zouden zijn. Gisteren waren er vijf gezien, maar we moesten wel opschieten en er om 16:15 zijn. Terwijl we via dirtroads naar de plek reden en we in het uitkijkhuisje stonden kwam de eerste pinguïn al uit de zee. En inderdaad nog vier anderen. Koddige beestjes, maar door de opwarming van de zee steeds zeldzamer helaas.
Het was een euforische toestand in het huisje samen met een paar Kiwi's en een paar Japanners.

Hierna konden we de dag mooi afsluiten met een hapje in het enige tentje in het dorpje (200 inwoners). Morgen op weg naar Te Anau. De uitvalsbasis voor de Fjordlands.

• 04 Augustus 2016 - 14:44

Roos:

Leuk de foto's en het verslag....
    Lekker genieten en heel veel plezier. Groetjes

• 04 Augustus 2016 - 16:27

Nardi Steverink:

Wat prachtig.
    Heerlijk om mee te genieten.
    NIeuw Zeeland staat op onze bucketlist..
    Mijn tante en 4 kinderen wonen er.

• 04 Augustus 2016 - 22:05

Dick En Marja:

Wat leuk dat jullie de tijd kunnen vinden om dit mooie reisverslag te maken en dat wij meteen de foto,s kunnen zien!!

Een mooie tijd met elkaar, geniet ervan.

Lieve groet van ons

• 05 Augustus 2016 - 11:26

Freddy:

Hallo allemaal.
    Mooie verslagen. Kan de bijgevoegde foto's echter niet openen.
    Ze flitsen dan over het scherm.
    Tot hoors.
    Freddy.